مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون



 

زمین از تعدادی مشکلات که ممکن است اثرات بدی روی بدن انسان هم داشته باشند رنج می‌برد. برخی از شایع‌ترین آن‌ها شامل تغییرات آب و هوا، تخریب لایه اوزون و گرم شدن زمین است.افزایش دمای جهانی منجر به افزایش سطح دریا می‌شود که یکی از بزرگترین تهدیدها بر روی حیات روی زمین است. این مقاله حقایقی در مورد علل و اثرات افزایش سطح دریا و راه حلی برای همین مشکل ارایه می‌دهد.

آیا می‌دانستید؟

هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا (IPCC)یکی از بزرگترین سازمان‌های بین‌المللی است که با تمام جنبه‌های مهم تغییرات آب و هوا از جمله افزایش سطح آب دریا سر و کار دارد. این تا حد زیادی به جامعه علمی و انجام تحقیقات در مورد افزایش سطح دریا در جهان از سال‌های طولانی مربوط می‌شود. سطح دریا در جهان با توجه به فرایندهای جز و مدی به صورت روزانه متفاوت است. همچنین، از زمانی که این سیاره تشکیل شد، به صورت چشمگیری تغییر یافته است. اما، دو عامل اصلی افزایش سطح آب دریاها در چند قرن گذشته، ذوب شدن یخ‌ها و یخچالهای طبیعی و انبساط حرارتی آب دریا بوده است.
هر سال حدود 3 میلی‌متر سطح آب دریا در سراسر جهان افزایش می‌یابد، و تحقیقات اقیانوسی نشان می‌دهد که سطح فعلی دریاها نسبت به هزاره گذشته و قبل از آن بالاتر است. چنین فرایندهایی می‌تواند تا حد زیادی مناطق ساحلی و مناطق جزیره‌ای و همچنین مناطق نزدیک به سواحل تاثیر بگذارد. تمامی شهرها و دهکده‌ها در کنار اکوسیستم دریایی تا حد زیادی تحت تاثیر افزایش اندک در سطح آب دریا هستند.

علل افزایش سطح آب دریاها

انبساط حرارتی

گرم شدن زمین نه تنها باعث می‌شود که دمای محیط در آن مکان افزایش یابد، بلکه منجر به گرم شدن آب دریا نیز می‌شود. این گرم شدن به طور عمده از زمان وقوع انقلاب صنعتی شروع شد، و هنگامی که درختان بیشتر و بیشتر قطع شدند تشدید شد. انبساط دمایی همچنین بر حرکت جریانات اقیانوسی سرد و گرم در سراسر جهان و حتی یک تغییر جزئی در حرکت و دمای بیشتر جریان‌ها به‌خصوص در افزایش سطح آب دریاها می‌تواند تاثیر عمده‌ای داشته باشد. با توجه به این، آب منبسط می‌شود و حجم آن افزایش می‌یابد. این منجر به افزایش دوره‌ای در سطح آب دریا می‌شود. برآورد می‌شود که سطح دریا ممکن است در طول قرن گذشته حداقل 2.5 سانتی‌متر افزایش داشته است. بر اساس ارزیابی چهارم IPCC، تنها به دلیل انبساط حرارتی، افزایشی در حدود 17-28 سانتی‌متر داشته باشد.

آب شدن یخچال‌های طبیعی

هرچند یخچال‌های طبیعی و یخ‌های قطبی همه ساله در طول فصل تابستان ذوب می‌شوند، ضخامت یخ دوباره در طول زمستان افزایش می‌یابد. این به دلیل افزایش طبیعی و فصلی و پایین آمدن دما است. اما به دلیل افزایش آرام دمای کره زمین، یخ‌های بیشتر و بیشتری در فصل تابستان ذوب می‌شوند و منجر به رواناب بیشتری می‌شوند. همچنین، چون سرعت تبخیر آب دریا سریع است، حجم زیادی از آب اضافی، در اقیانوس‌ها باقی می‌ماند، و به حجم کلی افزوده می‌شود و در نهایت منجر به افزایش سطح آب اقیانوس می‌شود. در این زمینه، ذوب شدن یخ‌های مناطق گرینلند و قطب جنوب منجر به افزایش زیاد رواناب در کل جهان می‌شود. قفسه‌های بزرگ یخ اغلب می‌شکنند و به شکل کوههای یخ در دریا به صورت شناور باقی می‌مانند. هنگامی که به سطح مناطق گرم اقیانوسی می‌رسند، ذوب آن‌ها شروع می‌شود و در نتیجه منجر به افزایش سطح آب دریا می‌شود.

اثرات افزایش سطح آب دریاها

فرسایش سواحل یکی از اولین اثرات بالا آمدن سطح آب دریا است، و تا حد زیادی شهرها و دهکده‌های ساحلی را مختل می‌کند. امواج قوی که خطوط ساحلی را تخریب می‌کنند اغلب منجر به افزایش میزان فرسایش می‌شوند. این در نهایت سبب بی ثباتی در مناطق ساحلی شده و زندگی انسان و اموالشان را به خاطر می‌اندازد. اگر فعالیت فرسایشی کاهش نیابد، امواج ممکن است فواصل طولانی‌تر در زمین وارد شوند. همچنان‌که سطح آب افزایش می‌یابد، آسیب ناشی از طوفان‌های دریایی با افزایش پی در پی در شدت به مناطق داخلی نفوذ می‌کنند. دامنه طوفان ممکن است افزایش یابد، و به بسیاری از اموال آسیب برساند که این آسیب ممکن است منجر به تلفات انسانی شود. از آنجا که حجم آب اقیانوس افزایش می‌یابد، بسیاری از مناطق کم ارتفاع با احتمال سیل‌زدگی دائمی روبرو می‌شوند. حتی چند سانتی‌متر افزایش سطح آب دریا می‌تواند به طور کامل چندین جریب از زمین‌های مناطق ساحلی را غرق کند.
این امر نیز منجر به نفوذ آب شور در مناطق آب شیرین که در نزدیکی سواحل وجود دارند می‌شود. چنین آبی برای مصرف مناسب نیست و نمی‌تواند برای مصارف کشاورزی استفاده شود.

راه‌حل‌های احتمالی و اقدامات کاهشی

ساخت دیوارهای بلند و سازه‌های مشابه ممکن است به کاهش نفوذ آب تا یک سطح معینی کمک کند، اما این راه‌حل هنگامی‌که سطح آب دریا به‌شدت افزایش می‌یابد و حتی در طول سونامی قابل توجه در مناطق ساحلی کمک کننده نخواهد بود.